Wiadomości z rynku

poniedziałek
30 grudnia 2024

Ciśnienie w oponach pod kontrolą

Continental monitoruje, Goodyear dopompowuje
02.08.2013 00:00:00
Continental wprowadza na rynek europejski system monitorowania ciśnienia w oponach ContiPressureCheck dla pojazdów użytkowych. Goodyear poszedł jeszcze dalej - opracował nową technologię automatycznego utrzymania ciśnienia w oponach (Air Maintenance Technology - AMT).
PObydwie technologie pomagają oszczędzać paliwo i zwiększyć trwałość opon.
ContiPressureCheck
System monitorowania ciśnienia w oponach ContiPressureCheck rozpoznaje ulatnianie się powietrza i pozwala kierowcy zareagować w celu zachowania właściwego ciśnienia.
- Badania wykazały, że ponad 90% awarii ogumienia jest poprzedzanych przez powolne ulatnianie się powietrza w oponach. System ContiPressureCheck potrafi wyeliminować te problemy - twierdzi Herbert Mensching, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży opon do pojazdów ciężarowych na region Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA). System kontroli ciśnienia potrafi nie tylko zapobiec przebiciom, ale także obniża koszty eksploatacji pojazdu. Dla przykładu, w Niemczech opony do pojazdów użytkowych są niedopompowane średnio o 12%, co powoduje wyższe opory toczenia oraz zwiększa zużycie paliwa. Nawet niewielkie niedopompowanie zwiększa ugięcie opony, powodując jej przegrzanie i skrócenie trwałości. Z drugiej strony, zbyt wysokie ciśnienie zwiększa zużycie opony lub powoduje jej deformację, co również ogranicza jej trwałość.
System eliminuje te problemy dzięki pomiarowi ciśnienia i temperatury opony każdej z osobna. ContiPressureCheck składa się z pojedynczego modułu ze zintegrowanymi czujnikami, procesora danych i systemu komunikacji, umieszczonych w gumowym kontenerze przyklejonym do wewnętrznej strony bieżnika opony. System można zamontować w oponie dowolnej marki.
Procesor nieustannie monitoruje ciśnienie powietrza i wartości temperatury opony pochodzące z czujników w urządzeniu i przekazuje dane bezprzewodowo do elektronicznego sterownika w pojeździe ciężarowym i przyczepie, gdzie są przetwarzane i przesyłane do wyświetlacza w kabinie kierowcy.
ContiPressureCheck to jedyny system monitorowania ciśnienia w oponach, który generuje dane o ciśnieniu i temperaturze za pomocą czujnika zamontowanego wewnątrz samej opony. Dzięki temu urządzenie jest zabezpieczone przed uderzeniami, a czujniki mogą mierzyć temperaturę bezpośrednio w samej oponie, nie utrudniając montażu opony. System można zamontować także podczas późniejszej zmiany opon. Trwałość baterii wynosi ok. 6 lat lub 600.000 km i jest większa niż średnia trwałość opony.
Air Maintenance Technology Goodyear
Mechanizm systemu Air Maintenance Technology (AMT) Goodyeara pozwala utrzymać stałe, optymalne ciśnienie powietrza w oponach bez użycia zewnętrznych kompresorów, układów elektronicznych czy zaangażowania kierowcy. Kiedy ciśnienie spadnie poniżej wyznaczonego poziomu, wewnętrzny regulator otwiera zawór, umożliwiając dostęp powietrza do przewodu pompującego. Obracająca się opona spłaszcza przewód, przeciskając powietrze przez jednokierunkowy zawór do wnętrza opony.
Oszczędność paliwa i wydłużenie żywotności
Zastosowanie opon z nową technologią może przynieść użytkownikom m.in. poprawę efektywności paliwowej. Szacuje się, że każde 0,5 bara (50 kPa) poniżej normy oznacza skrócenie dystansu możliwego do przejechania na litrze paliwa o 1 procent - oszczędność może wynieść nawet ponad 735 euro w paliwie (w przypadku pojazdu zużywającego 35 l/100 km, przy przebiegu 150 tys. kilometrów rocznie i cenie paliwa 1,40 euro za litr).
Specjaliści Goodyeara przewidują, że AMT odegra znaczącą rolę w wydłużaniu żywotności bieżników. W przypadku opony, w której ciśnienie jest o 10% za niskie, żywotność bieżnika skraca się nawet o 9-16%.
Optymalizacja pracy
Koszty związane z eksploatacją opon są najwyższą pozycją w kategorii kosztów eksploatacyjnych ponoszonych przez operatorów pojazdów komercyjnych, przy czym niemal połowa wszystkich awarii pojazdów ciężarowych i naczep jest związana z ogumieniem. Właściwe ciśnienie powietrza w oponach jest niezbędne dla zachowania optymalnych parametrów prowadzenia pojazdu. Zbyt niskie, oznacza nierównomierne rozłożenie nacisku na drogę, a także zmniejsza obszar kontaktu bieżnika z nawierzchnią i może mieć negatywny wpływ na strukturę korpusu opony, który jest bardzo ważny dla późniejszego bieżnikowania. System AMT jest projektowany tak, by działał również po bieżnikowaniu.
Opracowanie i rozwinięcie zastosowań użytkowych tej koncepcji oraz technologii wspierających jest dziełem Centrum Innowacji Goodyear w Akron w stanie Ohio. Prototypowe opony wyprodukowano w fabryce Goodyeara w Topeka w stanie Kansas, gdzie rygorystyczne testy potwierdziły skuteczność działania mechanizmu pompującego AMT. W bieżącym roku planowany jest test z udziałem flot pojazdów w celu pozyskania od klientów informacji o sprawowaniu się systemu w warunkach roboczych.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.